Nissan yönetimi Honda ile birleşmeyi reddetti

Maki Shiraki ve Daniel Leussink’in haberi

Özet:

  • Honda, bağlı bir şirket olması için Nissan’a yoklama yaptı
  • Nissan, Honda’nın teklifine karşı çıktı
  • Nissan yönetim kurulu Çarşamba günü toplandı ve görüşmeleri iptal etmeyi kabul etti

TOKYO, 5 Şubat (Reuters) – Çarşamba günü yakın kaynaklardan alınan bilgiye göre, Nissan rakibi Honda ile birleşme görüşmelerini iptal etmeye hazırlanıyor. Bu, dünya çapında 60 milyar doları aşan bir birleşme olacaktı ve dünyanın 3. en büyük otomobil üreticisini yaratacaktı, ancak Nissan’ın nasıl bir dönüşüm gerçekleştireceği konusunda soru işaretleri oluşuyor.

Görüşmeler, iki Japon otomobil üreticisi arasında artan farklılıklar nedeniyle karmaşıklaştı, duruma yakın olan ve medyaya açıklama yetkisi olmayan iki kişi daha önce belirtmişti.

Nissan (7201.T) hisseleri Tokyo Borsası’nda değer kaybederek %4’ten çok düştü. Nikkei günlük iş gazetesinin Nissan’ın çekileceğine dair bir haberinin ardından, borsada bu hisse senedinin ticareti geçici olarak durduruldu. Honda (7267.T) hisseleri ise ticarete devam etti ve günü %8’den fazla artışla kapattı, bu da görünüşe göre yatırımcıların rahatladığını gösteriyor.

Bu gelişme, zor durumda olan ve bir dönüşüm planının ortasında bulunan Nissan’ın, 9,000 çalışanını işten çıkarmayı ve küresel kapasitesini %20 azaltmayı amaçlayan planı, dış yardımlar olmadan nasıl atlatabileceği konusundaki yeni soruları gündeme getirecek.

Honda, Japonya’nın Toyota’dan (7203.T) sonra ikinci, Nissan ise üçüncü en büyük otomobil üreticisi. Aralık ayında, dünyanın en büyük üçüncü otomobil üreticisini oluşturmak için görüşmelerde bulunduklarını açıkladı. Bu, Çin’in BYD (002594.SZ) ve diğer elektrikli araç girişimlerinden gelen rekabetlerle karşı karşıya olan bir sektörde güç kazanmak amacı taşıyordu.

Reuters, daha önce, Nissan’ın Honda’nın bağlı şirketi olma konusunda yoklama yaptıktan sonra görüşmeleri iptal edebileceğini bildirmişti. Yakın kaynaklara göre Nissan, başlangıçtaki denkler arasında bir birleşmeden uzaklaşıldığı için geri adım attı.

Nissan ve Honda, ayrı ayrı yaptıkları açıklamalarda Nikkei raporunun şirketler tarafından açıklanan bilgilere dayanmadığını ve Şubat ortasına kadar gelecekteki doğrultusunu netleştirmeyi ve o zaman duyurmayı hedeflediklerini söyledi. İkinci bir kaynağa göre ise, piyasa değeri yaklaşık 7.92 trilyon yen (51.90 milyar dolar) olan Honda’nın, 1.44 trilyon yen değerinde olan Nissan’dan beş kat daha büyük olması, Honda’nın küçük rakibinin dönüşüm planındaki ilerlemeleri konusunda endişelerinin giderek artmasına neden oldu.

Görüşmeler, ABD Başkanı Donald Trump’ın olası vergilerinin getirdiği aksaklıklarla aynı zamana denk geldi. Analistlere göre, Meksika’ya karşı uygulanacak vergiler, Honda veya Toyota’dan ziyade Nissan için daha kritik olacak.

“Yatırımcılar Nissan’ın geleceği (ve) dönüşümü hakkında endişelenebilirler,” dedi Morningstar analisti Vincent Sun ve ekledi: “Nissan’ın ABD-Meksika vergilerine Honda ve Toyota’nınkinden daha büyük riske maruz kalır.”

KONTROL
Nissan, 2018 yılında eski başkan Carlos Ghosn’un tutuklanması ve görevden alınmasıyla başlayan yıllar süren krizden tam olarak toparlanamadığı için, EV’lere geçişte bazı rakiplerinden daha çok etkilendi.

Aracılık firması CLSA’dan Japon otomobilleri analisti Christopher Richter: “Nissan’ın Honda’nın bağlı kuruluşu olmak istemediği yönündeki haberler, kontrolün tartışmalı olduğunu gösteriyor,” dedi ve ekledi: “Kontrol sahibi olamadan, Honda geri çekiliyor gibi görünüyor.”

Nissan’ın uzun vadeli ittifak ortağı Renault (RENA.PA), prensipte birleşmeye açık olduğunu söylemişti. Otomobil üreticisi, Fransız bir vakıf aracılığıyla %18.7 dahil olmak üzere Nissan’ın %36’sına sahip. Nissan ve Honda, başlangıçta entegrasyonun yönünü Ocak ayı sonuna kadar belirlemeyi planladıklarını, ancak bunun daha sonra Şubat ortasına ertelendiğini söylediler.

Reuters’a geçen ay konuşan kaynaklar, birleşmeye katılmayı düşünen Nissan’ın daha küçük ittifak ortağı Mitsubishi Motors’un (7211.T) birleşmeye katılmayabileceğini söyledi.

(1 Lira = 4,24 Japon Yeni)

Kaynaklar: Reuters, ecomento.de

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir