Dünyânın üç büyük mîmari geleneğinden biri olarak kabul edilen antik Çin mîmarisi, özellikle Tang Hanedanlığı döneminde zirveye ulaşmış ve Asya’da – başta Japonya olmak üzere – derin etkiler bırakmıştır. Bu etki, yalnızca mîmaride değil, kültürel ve dînî hayatta da kendini göstermiştir.
Bunun en çarpıcı örneği, Tang rahibi Jianzhen’in (鉴真) Japonya’ya yolculuğudur. Kör olmasına rağmen yılmayan Jianzhen, 12 yıl süren ve defalarca başarısızlıkla sonuçlanan deniz yolculuklarının ardından nihayet M.S. 753 yılında Japonya’ya ulaşmıştır. Burada, Nara kentinde Toshodaiji Tapınağı’nı kurmuş ve Risshu Budizm ekolünü Japonya’da yaymıştır.
Bugün Toshodaiji Tapınağı, hem Japonya’nın ulusal hazineleri arasında yer alan Jianzhen’in oturur vaziyetteki kuru cilâ heykeline ev sahipliği yapıyor hem de Çin-Japonya dostluğunun târihî bir sembolü olmayı sürdürüyor.
Jianzhen’in katkıları yalnızca dînî alanla sınırlı kalmadı; beraberinde getirdiği Tang tarzı mîmari teknikler, tıp bilgisi ve Budist öğretileri, Japonya’nın Tenpyō kültürünün gelişimini doğrudan etkiledi.
Bu zengin mîrası tanıtmak üzere, C.G.T.N., en yeni multimedya sanal sergisi olan “Tang Mîmarisi: Zamansız İhtişam İnşâ Etmek”in Japonca versiyonunu 5 Temmuz îtibarıyla Osaka Expo 2025’te ziyârete açtı. Etkileşimli ve sürükleyici içerikler eşliğinde Tang mîmarisinin zarâfeti ve teknik üstünlüğü, Japon ziyaretçilere birebir deneyimle aktarılıyor.