Uyandırma gündemi, Sony’nin 200 milyon dolarlık oyununu mu bitirdi?

“Concord’un son derece kısa ömrü, stüdyoların hitap etmeye çalıştığı ‘modern izleyici’ eksikliğine dair bir kanıt mı?”

Video oyunlarında, her iş alanında olduğu gibi, gelip geçen trendler vardır. Bu trendlere yeterince hızlı yanıt veremeyen veya onlara fazla bağlı kalan birçok şirket genellikle bedelini öder. Görünüşe göre Sony, Concord adlı son çıkışıyla bu listeye katılan en son şirket oldu.

Bu kadar yüksek profilli bir başarısızlıkla karşılaşmamız ilk kez değil. 2018’de Konami, hayatta kalma/üretim oyunları çılgınlığının azalmasıyla birlikte Metal Gear Survive adlı çok oyunculu bir hayatta kalma oyunu çıkardı. Beklentiler düşüktü ve Konami, serinin efsanevi yaratıcısı Hideo Kojima ile yollarını ayırmıştı. MGS Survive aceleye getirilmiş, cilasız görünüyordu ve Metal Gear serisiyle yalnızca genel atmosferi ve bazı NPC modelleri dışında herhangi bir benzerliği yoktu. Sonuç olarak, oyun endüstrisinin alay konusu haline geldi ve her geliştiriciye hayranlarının yaralarına tuz basmaması gerektiğini öğreten bir ders oldu.

Altı yıl sonra, benzer şekilde yüksek profilli bir başarısızlık yaşanıyor. Oyun donanımı ve yazılımında dev bir güç olan Sony, yeni çıkışlarıyla hiçbir şeyi bir arada tutamıyor gibi görünüyor.

Sekiz yıl boyunca geliştirilen ve maliyeti 200 milyon dolara kadar çıkan Concord, PC’de binin altında bir oyuncu ile açıldı. Hiç kimse oynamak istemedi. Bunun nedenlerine dair birkaç cevap olabilir. İlk olarak, yeni bir kahraman nişancı için pazar pek sıcak değil – Overwatch, Valorant ve hatta gelecek olan Marvel Rivals gibi yerleşik oyunlar zaten mevcut. Üstelik Concord, tam fiyatlı bir oyundu, oysa bu türdeki diğer oyunlar zaten ücretsiz modeline geçmiş durumda. Başından itibaren büyük bir zorlukla karşı karşıya kaldı. Bu oyunlardan oyuncuları, benzersiz, yeni ve para vermeye değer bir şeyle ikna etmesi gerekiyordu – ki bunu açıkça başaramadı.

Bunun yerine, Concord, tam anlamıyla bir DEI (Çeşitlilik, Eşitlik, Kapsayıcılık) kılavuzundan kopyalanmış gibi görünen tuhaf karakter tasarımları sundu. Bu karakterler, her gün duyduğumuz çeşitlilikle ilgili konuşma noktalarını yankılamak dışında, hiçbir dikkat çekici veya akılda kalıcı kimliğe sahip değildi. Hatta bir katil robotunu, çekici olmayan, uygun olmayan sarı bir varil gibi göstermişlerdi! Oyuncuların oyunun oynanışını gösterme şansı vermemesi de şaşırtıcı değil – eğer kahramanlar, onları oynamak istemenizi tetiklemezse, ki bir kahraman nişancı oyununda asıl amaç budur, neden oynamaya başlayasınız ki?

Ardından, bu durumun neden olduğu alay ve genel bir kafa karışıklığı geldi. İnsanlar, günümüzdeki tüm eğlencenin korkutucu DEI gereksinimlerinden, oyunun tasarımındaki kötü yönetimden veya oyunların herkes için değil, sadece X’teki (eski Twitter) aktivistler için yapılması gerektiği konusundaki temel yanlış anlamalardan bahsettiler. Concord oyuncu sayısı giderek azaldı ve aldığı tanıtım bile işe yaramadı. Oyuncu sayısı çift hanelere düştüğünde, Sony oyunun fişini çekti, Concord’u mağazalardan kaldırdı ve tüm satın alımları geri ödedi.

Oyunlar her zaman başarısız olur – bunda yeni bir şey yok. Ancak bu başarısızlığın öne çıkmasının nedeni, bunun Sony’nin yapması ve küçük bir aktivist stüdyonun olması değil; aldığımız şeyin ne kadar pahalı olduğu; ve bunun neden yanlış gittiğidir. Son aylarda insanlar “modern izleyiciler” için yapılan eğlenceye karşı itiraz etmeye başladılar – Star Wars Acolyte, Rings of Power ve şimdi de Concord. Protestolar yok, dilekçeler yok, sadece insanların bu içerikle etkileşim kurmayı, izlemeyi veya satın almayı reddetmesi var. Bu, Acolyte’ın iptaline ve Concord’un kapanmasına yol açtı.

Concord’un bu kadar büyük bir başarısızlık yaşamasının nedenlerini tam olarak bilemeyeceğiz. Onu mahveden birkaç şey vardı. Rakiplerinki ücretsiz oynanırken, tam fiyatlı bir oyun yapmak büyük bir hataydı. Concord, yeni bir IP’ydi ve yerleşik bir evrende yer almıyordu, bu nedenle harcanabilir geliri olan mevcut hayranların ilgisine güvenemezdi. Sony, bu tür oyunlara olan talebin azaldığı bir dönemde kahraman nişancı sahnesine biraz geç girdi. Öte yandan, Marvel Rivals ve Valve’ın Deadlock’u, davetiyeli beta aşamasında durmaksızın 100,000 oyuncu çekiyor. İyi yapılmış bir oyunla, bu durumu aşmak ve bir mesaj vermek mümkün.

Ve son olarak, insanlar oyunlarındaki aktivizm ve DEI kotalarından bıkmaya başladı. Kimse, sadece ırkı, beden tipi ve renk paletiyle kimseyi rahatsız etmemek için tasarlanmış kötü karakterlere bakmak istemiyor. Karakterlerinizi gerçekten kapsayıcı hale getirmekte, daha az bilinen kültürleri, kimlikleri veya görünümleri vurgulamakta bir sorun yok. Ancak, karakterinizin ırkı veya kimliği, onun tek dikkate değer özelliği haline gelirse, kimse onunla ilişki kurmak istemeyecek veya saatlerce ekranlarında onu görmek istemeyecek.

Concord, antipati çeken tek oyun değil. Diğer bir absürt şekilde “uyandırılmış” oyun olan Dustborn, yayımlandığı üç hafta boyunca asla 100 ardışık oyuncu sayısını geçemedi. Oyun mekanikleri, ırkçı polislere karşı tetiklenerek mücadele etmeyi bile içeriyor. Eğer bu oyun, uyandırma hareketine bir parodi ise, o kadar iyi bir iş çıkardı ki kimse farkı ayırt edemiyor. Bir diğer yaklaşan Sony oyunu Fairgame$ ise birkaç gün önce tanıtım videosunu yayımladı. Görünüşe göre, Concord ile aynı yolda ilerliyor.

Concord, Dustborn ve diğer oyunlar etrafındaki tartışmalar umarım oyun stüdyosu yöneticilerini, yaptıkları işe yaklaşımını değiştirmeye zorlar. Sonuçta, DEI puanınız ne kadar yüksek olursa olsun, oyun almayı isteyecek oyuncular olmadığı sürece oyun yapma işinizi sürdüremezsiniz.

Russia Today

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir